Update van 25 juni 2026

1. De varkensprijzen

Oef, VEZG gelijk. Tonnies haalt voorlopig zijn slag niet thuis. Het warme weer zal zeker geholpen hebben. De voederopname bij de zware varkens loopt sterk achteruit. In de zeugen is er sprake van oversterfte zoals Van Gucht het zo mooi uitdrukte tijdens de coronacrisis. Als Belgen mogen we nog een paar uurtjes de billen dicht knijpen want vorige week kwamen kleinere slachthuizen met huisprijzen. Gaat BPG zich hier naar schikken of volgen ze Tonnies?

Prognose: hopelijk gelijk maar gelukkig is het gevaar van een grote dreun voorlopig geweken.

2. De olie

De voorraden ruwe olie in de Verenigde Staten zijn vorige week opnieuw gedaald. Dit bleek woensdag uit cijfers van het Amerikaanse energieagentschap EIA.

In de week eindigend op 19 juni daalden de voorraden ruwe olie met 6,1 miljoen naar 412,1 miljoen vaten. De voorraden dalen inmiddels al 2 maanden onafgebroken.

De benzinevoorraden stegen daarentegen met 2,1 miljoen vaten tot een totaal van 216,3 miljoen vaten.

De voorraden stookolie en diesel kwamen uit op 106,1 miljoen vaten, ofwel 3,1 miljoen vaten meer dan een week eerder.

De capaciteitsbenutting van de raffinaderijen daalde van 96,7 procent naar 96,1 procent.

Dit bericht had geen invloed op de prijzen. De honderden schepen die zonder problemen door de Straat Van Hormuz konden varen des te meer. We noteren nog amper 72 Dollar.

3. De beurs

Gisteren werd er reikhalzend uitgekeken naar de cijfers van Micron nabeurs:  Micron heeft in het derde kwartaal een enorme winststijging geboekt. Dit bleek woensdagavond uit cijfers die de fabrikant van geheugenchips presenteerde.

De omzet van Micron steeg op jaarbasis van 9,3 miljard naar 41,5 miljard dollar wat resulteerde in een nettowinst van 28,2 miljard dollar. De aangepaste winst per aandeel kwam uit op 25,11 dollar. Dat was een jaar geleden nog 1,91 dollar. In de nachtelijke handel werd Micron alvast 10% duurder. De Nasdaq zal vandaag in eerste instantie volgen. Europa was wisselend. Rheinmetal kreeg een dreun van 20% en liet de Duitse beurs lager eindigen.

In België hebben we het maar over 1 zaak, het warme weer. We worden ongeveer ieder half uur er aan herinnerd dat we veel moeten drinken en ons goed moeten insmeren. De UV-index is torenhoog en verbranden doen we nu heel snel volgens de geleerden.

Mijn therapeut gaf mij het advies om een brief te schrijven aan iemand die ik haat en die vervolgens te verbranden.

Prima gedaan, maar wat doe ik nu met die brief?