We zitten met een moeilijke markt. Voorlopig houdt Duitsland zich kranig maar reeds wekenlang gaan er geruchten dat Tonnies de prijs naar beneden wil zetten. Aangezien de andere Europese landen met Nederland en België vooraan in het peloton de druk op Tonnies opvoeren kan een prijsverlaging bij onze Oosterburen niet uitblijven. De vraag is alleen: “Hoeveel zal VEZG morgen verlagen?”. Als zij er de beuk in gooien dan volgt er ongetwijfeld hier ook nog een bijstelling. Waar niemand over praat is de sterkte van onze Euro. Onze dure Euro bemoeilijk aardig onze exportpositie en het einde is nog niet in zicht met Trump die Powell zo snel mogelijk wil dumpen.
Prognose: Hopelijk gelijk maar ik vrees er voor.
Op de oliemarkt is het zeer rustig. De oorlogspremie is weg gevallen en de olieprijs is een toonbeeld van stabiliteit geworden.
De Amerikaanse beurzen zijn maandag hoger geëindigd en sluiten daarmee een roerig kwartaal af met verschillende recordstanden. De hoop op nieuwe handelsdeals zorgt voor aanhoudend optimisme. De S&P 500 is het afgelopen kwartaal met bijna 12 procent gestegen terwijl de Nasdaq ruim 18 procent hoger staat. Beide goed voor nieuwe records. De Dow Jones kon slechts 6,5 procent bijschrijven en is ongeveer 3 procent verwijderd van de oude recordstand.
In Europa liep het moeilijker gisteren. Hier kijkt men anders aan tegen de deal die tegen 9 juli met de VS moet worden gesloten. Daar bovenop zakt de Dollar als een pudding in elkaar wat onze exportpositie sedert begin dit jaar met reeds 17% heeft doen verzwakken, ik denk dat we snel richting de 1,25 zullen gaan.
In België wordt er wat belachelijk gedaan over een meerwaardebelasting. Een nieuw monster dat weinig zal opbrengen. De Belg ligt meer wakker van het weer dat leidt tot afgeschafte treinen, bovenleidingen die naar beneden komen en spoorvervorming.
De NMBS doet een oproep: gelieve niet meer te fluiten naar een vrouw in een kort rokje, er zijn al meerdere treinen vertrokken zonder conducteur.
Bedankt voor jullie begrip
Namens de NMBS